مورد علاقه ها 0

بیماریهای پستان با منشاء عفونی

عوامل مختلفی منجر به بروز بیماری های پستانی در دامداری های شیری می شوند:

و عوامل شناخته شده دیگر که هر کدام به تنهایی و یا در کنار سایر عوارض، می تواند منجر به ابتلا پستان به بیماری و زیان ده شدن دام برای دامدار گردد.

در این مقاله به برخی عوارض ناشی از عوامل عفونی، باکتریایی و ویروسی بر روی پستان دام اشاره می شود.


1- اگزمای باکتریایی



این یک بیماری نادر است که در اثر مکیدن سرپستان ایجاد می شود. علت این بیماری وجود زخم بر روی لب دامی است که عادت به مکیدن پستان خود دارد.
محتمل ترین دلیل این ضایعه باکتری فوزوباکتریوم نکروفورم است. این بیماری می تواند منجر به بروز ورم پستان گردد.


2- التهاب پستان ناشی از ویروس هرپس گاوان

در ظاهر، ضایعات آن خیلی شبیه به درماتیت نکروتیک است.




یک عفونت ویروسی سرپستانها است که در بعضی از موارد آسیب وارده به پوست سرپستان آنقدر شدید و دردناک است که شیردوشی گاو امکان پذیر نیست. معمولا سرپستان ها بیشتر از پستان درگیر می شوند. برای درمان سرپستان ها از گلیسیرین و مواد نرم کننده می توان استفاده نمود. اما باید توجه داشت که این گاوها در آخر دوشیده شوند و یا اینکه بعد از دوشش، خرچنگی مورد استفاده کاملا شسته و ضدعفونی شود.


3- آبله کاذب



یک عفونت ویروسی است که سرپستان ها را درگیر می کند و علامت آن ضایعات نعل اسبی است. در این بیماری ضایعه به صورت سطحی بر روی پوست سرپستان منتشر می شود و گاه خونریزی می کند. اما دام دردی احساس نمی کند و می توان آن را دوشید.


4- جوش استافیلوکوکی



این بیماری اغلب در بزهای شیری و به صورت جوش های قرمز رنگی بر روی پستان دیده می شود. ضایعات دردناک نیست اما به دلیل ایجاد وضعیت مرطوب، این جوش ها می توانند منبعی برای ذخیره باکتری های ورم پستان باشند.


5- اگزمای ناشی از لیسیدن یا زخم تابستانه




این بیماری در اثر تحریک مگس ها ایجاد می شود. بعضب دام ها عادت دارند پستان خود را به شدت لیس بزنند که درنتیجه منجر به ایجاد زخم هایی بر روی پستان می شود. موارد شدید می تواند منجر به ورم پستان گردد.

6- زگیل های سرپستانک




زگیل ها توسط پاپووا ویروس ایجاد می شود. پنج سویه برای این ویروس وجود دارد و درنتیجه اشکال بیماری نیز متفاوت است. از آنجاییکه این بیماری به خصوص در تلیسه ها و در کنار نهرها بیشتر دیده می شود، یکی از علل بیماری را حشرات در نظر می گیرند. با این حال در گله هایی که تراکم دام ها بالاست هم این بیماری مشاهده می شود.

وجود زگیل می تواند باعث اختلالاتی در امر شیردوشی شود :

  1. زگیلها مانع اتصال کامل لاینر شیردوشی می شوند. در نتیجه منجر به هوا کشیدن لاینر و ایجاد ضربات به نوک سرپستان می شوند.
  2. زگیل ها ممکن است دردناک باشند، لذا مانع از رگ کردن خوب پستان می شوند و میزان شیر باقیمانده درپستان افزایش می یابد و تولید کل کاهش می یابد.
  3. زگیل های موجود در اطراف کانال سرپستان می توانند گاو را مستعد ورم پستان سازند.
  4. آسیب پوستی ناشی از زگیل می تواند دام را به بیماری های ناشی از باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس و استرپکوکوس دیس گالاکتیه مستعد کند.



7- عارضه لکه سیاه



این بیماری نکروز اسفکنتر سرپستانک می باشد و معمولا با عفونت ثانویه فوزوباکتریوم نکروفوروم همراه می گردد. گسترش آسیب در سرپستانک می تواند منجر به بروز ورم پستان گردد. ممکن است شروع بیماری ناشی از آسیب دستگاه شیردوش باشد اما محیط آلوده نیز باعث گسترش این عارضه می گردد.

14387
9
 
7
لینک کوتاه:
دیدگاه ها