مورد علاقه ها 0

کنترل دمای انتظار دوشش

 کاهش حرارت در سالن انتظار دوشش، گامی رو به جلو برای آماده کردن فضا برای جمع شدن گاوها در سالن انتظار دوشش می باشد. در بیشتر دامداری ها برای تهویه سالن انتظار، تنها به جریان طبیعی باد اکتفا می شود در حالیکه استفاده از فن به تعداد مناسب، ضمن ایجاد جریان های سریع هوا که خود باعث ایجاد احساس خنکی در دام می شود، می تواند سرعت تعویض هوا را افزایش دهد.

معمولا سالن انتظار دوشش در نقطه ای ساخته می شود که در اطراف آن ساختمان های دیگری هم وجود دارد. این ساختمان ها نیز مانع از جریان صحیح هوا می شوند. به علاوه اگر رفت و آمد هوای تازه به داخل سالن انجام نشود، فن ها، صرفا هوای مانده و آلوده در سالن را جابجا می کنند و در عمل راندمان و فایده چندانی نخواهند داشت.

گاوها در زمان نشستن چندان در خنک کردن خود موفق نیستند. بنابراین گاو با ایستادن سعی در کاهش دمای بدن خود دارد. در بیشتر مواقع ایستادن باعث خنک شدن می شود به جز یک حالت: 

در سالن اتنظار دوشش!!


هر چه دمای بدن گاو در زمان خروج از سالن شیردوش و انتظار دوشش بالاتر باشد، گاو کمتر دراز می کشد و کمتر استراحت می کند و هر چه کمتر استراحت کند کمتر خوراک می خورد و در نهایت کمتر شیر می دهد. از طرف دیگر استراحت کمتر نرخ لنگش را افزایش می دهد.

این موضوع که سالن انتظار دوشش به سرعت گرم می شود پدیده دور از انتظاری نیست. یک گاو با تولید 45 کیلو شیر در روز حدود 1500 وات حرارت تولید می کند. حال اگر 100 راس گاو در محوطه انتظار دوشش ایستاده باشند می توانید تصور کنید چه مقدار حرارت در حال تولید است.


در حالیکه در بسیاری از دامداری ها با مکش هوا از سالن، هوای تازه وارد محوطه نگهداری دام ها می شود، اخیرا در بعضی گاوداری ها با استفاده از فشار مثبت و دمیدن جریان هوا به داخل سالن، هوای تازه برای دامها تامین می شود.


حسن این روش قابل اندازه گیری بودن میزان هوای تامین شده برای هر راس گاو است. به نظر می رسد با این روش می توان همواره و در هر لحظه هوای داخل سالن انتظاری را تازه نگه داشت.


در این روش فن ها در کناره ها قرار می گیرند و هوا را به داخل کانال های پلاستیکی می دمند. جریان هوا می بایست عمود بر مسیر حرکت گاوها باشد. در مجموع بهتر است کانال ها به گونه ای نصب شوند که کوتاه تر باشند. گاهی به دلایلی مانند وجود سازه هایی در کنار سالن انتظاری، دامدار محبور به نصب کانال در طول می شود اما طبیعی است که هر چه طول کانال ها بیشتر باشد سرعت باد و سرعت تعویض هوا کاهش می یابد.



فن تهویه ای که در این حالت استفاده می شود بهتر است از نوع فن های فشار مثبت باشد. این فن ها معمولا دارای قابی در پشت می باشند و می توانند هوا را پرتاب کنند. قطر کانال، ارتباط مستقیم با قطر فن ها دارد. برای مثال برای فن با قطر 75 سانتی متر می توان از کانال به قطر 1 متر استفاده نمود. جنس کانال بستگی به شرایط آب و هوایی منطقه مورد استفاده دارد. می توان از کانال های فلزی، پلی اتیلن و یا هر نوع ترکیب دیگری استفاده نمود.


کانال را می بایست به گونه ای نصب کرد که در دسترس گاوها نباشد. از طرف دیگر ارتفاع تجهیزات کمکی مانند جمع کن اتوماتیک گاو تعیین کننده ارتفاع کانال است. همچنین نباید کانال را آنقدر بالا نصب نمود که هوای تازه به دام ها نرسد. بهترین مکان برای نصب کانال ها ارتفاع 3 متری می باشد. نصب در ارتفاع بیش از 3 و نیم متر نیز در واقع چندان کاربردی نخواهد بود.

نصب مه پاش در کنار این سیستم تهویه می تواند شرایط را برای گاوها در سالن انتظار دوشش مطبوع تر و دلپذیرتر نماید به شرطی که جریان هوا به اندازه ای قوی باشد که رطوبت نسبی از حد معمول و حد آسایش دام بالاتر نرود. در غیر اینصورت تاثیر منفی خواهد داشت.
68
0
 
0
لینک کوتاه:
دیدگاه ها