مورد علاقه ها 0

اهمیت کیفیت روغن و روغندان در تولید خلا شیردوشی

در زمان برابری اندازه پولی پمپ و پولی الکتروموتور، روتور در داخل پمپ خلا با سرعت 24 دور در ثانیه در حال گردش است. به این معنی که فیبرها در هر ثانیه 24 بار از جای خود خارج می شوند و با سرعت به پوسته پمپ برخورد می کنند. خشک بودن و عاری بودن فضای داخل روتور از روغن و یا روغن رسانی ضعیف، منجر به تماس مستقیم فیبر با دیواره شکاف روتور، داغ شدن و ترد شدن بافت فیبر، سوختن و در نهایت شکستن آن می شود. هر گونه شکستگی و وجود قطعات زاید در داخل پمپ خلا در زمان چرخش روتور، منجر به آسیب شدید به دیواره پوسته می شود که ضمن کاهش توان تولید خلا پمپ و بروز اختلال در فرایند شیردوشی، هزینه تعمیر بالایی را به دوش دامدار خواهد گذاشت.


شکستگی، له شدگی و ساییدگی شدید اطراف بلبرینگ ها می تواند از علایم کارکرد نادرست سیستم روغن رسانی باشد و به دلیل خشک بودن پمپ در هنگام چرخش روتور ایجاد شود. یکی از نشانه های خرابی بلبرینگ ها صدای زیاد پمپ وکیوم، کاهش ظرفیت تولید خلا و زیاد بودن دفعات شکسته شدن فیبرهاست.



توجه: زمانی که کالایی خریداری می شود، تصور بر این است که آن قطعه به خوبی کار خود را انجام می دهد. اما در واقع گاهی این چنین نیست.

اگرچه شما روغن دان گران قیمتی برای یونیت وکیوم خود خریداری کرده اید اما احتمال دارد قطعات آن به خوبی کار نکنند. از این رو پس از نصب روغندان از کارکرد درست آن، تخلیه منظم روغن از دبه به قطره چکان و از قطره چکان به شیلنگ روغندان و نیز جایگذاری صحیح واشرهای داخل ظرف روغندان اطمینان حاصل نمایید تا بعدا مجبور به خرید یک پمپ خلا جدید نباشید!

روغندان به تنهایی مسوول روغن رسانی و روانکاری نیست. کیفیت روغن مصرفی (محصول شرکت معتبر بودن و نو بودن روغن)، سالم بودن شیلنگ های روغن رسانی و مسدود نبودن نازل روغندان بر روی پمپ خلا به اندازه روغندان بر نحوه روغن رسانی موثرند.

به صورت هفتگی موارد زیر را در سیستم روغن رسانی پمپ خلا شیردوشی بررسی کنید:

  • پر بودن دبه های روغن دان از روغن مناسب (با توجه به فصل سرد یا گرم)
  • سالم بودن و پاره نبودن شیلنگ های رابط روغندان و پمپ خلا
  • نبود ترک و شکستگی بر روی بدنه روغندان
  • سالم بودن فیزیکی دبه های روغندان
  • سلامت ممبران و واشرهای داخل قطره چکان در روغندان پنوماتیک
  • نبود ترک بر روی قطره چکان روغندان
  • سالم بودن فنر داخل قطره چکان



توجه داشته باشید که خالی نشدن دبه روغندان، هشداری برای کارکرد نادرست آن است. از این رو کنترل کنید که داخل شیلنگ های روغندان و رابط ها دچار گرفتگی نباشند. پارگی شیلنگ روغندان، له شدن و مسدود شدن سره فلزی روغندان، توقف جریان روغن به علت ورود جسم خارجی به داخل ظرف روغن و انسداد مجاری انتقال روغن بر روی پوسته پمپ وکیوم، از جمله مسایلی است که گاه می بایست در زمان شیردوشی و در سرویس های دوره ای مورد بررسی قرار گیرند.


آیا استفاده از روغن تصفیه شده برای پمپ خلا شیردوشی مجاز است؟

جواب واضح به این سوال خیر است و بزرگترین علت این جواب، نبود نظارت بر نحوه تصفیه روغن های جمع آوری شده و هزینه بالای تصفیه ی اصولی روغن‌ های کارکرده می باشد.

به اختصار ایرادات روغن های به ظاهر تصفیه شده در زیر بیان شده است:

  • مخلوط شدن چند برند روغن‌ با کیفیت و گرانروی‌ های مختلف و ایجاد یک محصول ناهمگن
  • مخلوط شدن روغن‌ مخصوص خودرو‌های دیزلی و بنزینی و ایجاد محصولی غیراستاندارد
  • مخلوط شدن روغن با سایر روانکار‌ها مانند گریس‌ و واسکازین و ایجاد یک محصول بی کیفیت
  • وجود آب و گازوییل به صورت عمدی یا غیرعمد در داخل روغن تصفیه شده
  • داغ‌ شدن چندباره ی روغن، تولید ترکیبات صمغی و کاهش خاصیت روانکاری
  • اکسید شدن روغن و کاهش خاصیت روانکاری
  • وجود براده‌ های فلزی که حین سایش قطعات در داخل آن مانده است.
  • اسیدی‌ شدن روغن و افزایش میزان سایش و خورندگی در مجاری روغن‌کاری

آیا استفاده از روغن هیدرولیک برای پمپ خلا شیردوشی صحیح است؟

یکی از مهم ترین تفاوت ها بین روغن های هیدرولیکی و روغن های موتور، میزان مقاومت حرارتی این دو نوع روغن می باشد. در حالی که روغن های مشهور به روغن موتور، در دماهای بالا خاصیت روانکاری خود را حفظ می کنند، روغن هیدرولیک برای انتقال نیرو و کنترل حرکت در سیستم‌های هیدرولیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند و میزان تحمل حرارتی به عنوان صفت ثانویه آن در نظر گرفته می شود. روغن موتور برای کاهش اصطکاک در دماهای بالا و پایین، ویسکوزیته متغیری دارد، در حالی که روغن هیدرولیک برای انتقال نیرو و حرکت صاف و دقیق، تراکم پذیری پایین تری دارند.

از این رو در موتور خودرو ها و سیستم هایی که روغن کاری در دمای بالایی انجام می شود، روغن هیدرولیک نمی بایست مورد استفاده قرار بگیرد. روغن هیدرولیک حاوی موادی است که به بافت فیبر وکیوم آسیب می زند و منجر به ترد شدن و شکستگی سریع تر فیبر می شود.


نقش جسم خارجی در خراب شدن پمپ خلا شیردوشی

ورود هرگونه جسم خارجی به داخل پمپ، مشکلات جدی برای آن به وجود خواهد آورد. اگر تکه های جدا شده از لاینر، شیلنگ و یا حشرات (به دلیل باز بودن درب روغندان) وارد پمپ شوند، می توانند چسبندگی و خراشیدگی بر روی دیواره پوسته را ایجاد نمایند که در نهایت منجر به جلو انداختن زمان سرویس پمپ خواهند شد. همانطور که در بالا ذکر شد استفاده از روغن های نامرغوب نیز می تواند موجب چسبندگی و خرابی پمپ گردد.

روغن تا حدودی توانایی خارج نمودن ذرات بسیار کوچک از مسیر را داراست، با این حال در صورتیکه اندازه عوارض خارجی بزرگ باشد آسیب به پمپ خلا دور از تصور نیست.

سهل انگاری در زمان شستشوی دستگاه و ورود هر گونه زائده به خط هوای دستگاه شیردوشی نیز منجر به ورود جامدات به درون پمپ و بروز مشکل خواهد شد. همواره سلامت و صحت کارکرد کنترل کننده وکیوم را بررسی کنید.

249
0
 
2
لینک کوتاه:
دیدگاه ها