مورد علاقه ها 0

هزینه ورم پستان چقدر زیاد است ؟

در دامداری شیری، درمان ورم پستان بیشتر از هر بیماری دیگری هزینه در پی خواهد داشت. برای بالا بردن کیفیت شیر و افزایش سودآوری، می بایست ورم پستان بالینی و تحت بالینی را به طور مداوم کنترل کنید و از بروز و میزان شیوع آن در گله مطمئن شوید.در دامداری امروز، نیاز است تا تولیدکنندگان برای کنترل هزینه ها و دستیابی به سودآوری بیشتر، تمام قسمت های دامداری را از نظر اقتصادی ارزیابی کنند.


یکی از روش های کنترل هزینه ها، به حداقل رساندن نرخ بیماری در گله است. یکی از پرهزینه ترین بیماری ها در صنعت دامداری، ورم پستان است. ورم پستان می تواند به صورت بالینی و تحت بالینی بروز کند.

در بسیاری از دامداری ها، ورم پستان تحت بالینی مهمترین نوع ورم پستان از نظر اقتصادی است. این امر به دلیل اثر طولانی مدت عفونت های مزمن بر شیر تولید شده توسط هر راس دام در کل دوره شیردهی او است. عفونت طولانی مدت با عوامل بیماری زا می تواند به سلول های ترشح کننده شیر آسیب برساند و آن ها را از بین ببرد و از این طریق منجر به کاهش تولید شیر گردد.

هزینه ورم پستان تحت بالینی در صنعت دامداری در ایران سالانه از چند ده میلیارد تومان فراتر می رود. اثر ورم پستان تحت بالینی را می توان بر شمار سلول های سوماتیک موجود در مخزن شیر و آزمایش شیر هر گاو به صورت جداگانه مشاهده نمود. تعداد سلول های پستانی در شیر گاوهای آلوده به ورم پستان تحت بالینی افزایش می یابد زیرا در مواجهه با پاتوژن ها، سیستم ایمنی گاو، گلبول های سفید خون را به پستان می فرستد تا در برابر ورم پستان مقابله کنند. برآورد می شود در یك دامداری به سایز متوسط سالانه بیش از 2 میلیارد تومان به ازای هر راس دام (بیش از 100 دلار برای هر گاو) به دامدار خسارت وارد می شود  و این رقم هر ساله نیز به علت افزایش بهای داروها و خدمات در حال افزایش است.



شیر محتوی تعداد زیاد سلول بدنی، برای کارخانه های جمع آوری شیر، مطلوب نیست زیرا باعث کاهش ماندگاری محصولات لبنی و کاهش کیفیت و کمیت پروتئین شیر می شود که در نهایت کاهش تولید پنیر را به دنبال خواهد داشت. وقتی شمار سلول های بدنی گاو به بیش از 100 هزار سلول در میلی لیتر برسد، تولید پنیر از آن دام کاهش می یابد و کارخانه جمع آوری شیر در قیمت خرید شیر از دامدار جریمه هایی را در نظر می گیرد.

ورم پستان بالینی به حالتی اطلاق می شود که شیر دوشیده شده دارای دلمه و غیرقابل استفاده و علایم بیماری در دام کاملا مشهود است. به عبارت دیگر، بر خلاف ورم پستان تحت بالینی که دام علایم خاصی از خود نشان نمی دهد و نیازی به درمان ندارد، گاو مبتلا به ورم پستان بالینی می بایست هر چه سریع تر درمان شود.

تعیین هزینه ورم پستان بالینی اغلب دشوار است زیرا تعریف موارد بالینی در هر دامداری ممکن است متفاوت باشد. پروتکل های درمانی نیز متفاوت هستند و بسیاری از دامداری ها تعداد موارد بالینی که رخ می دهد را به طور منظم ثبت نمی کنند. بیشترین هزینه مربوط به ورم پستان بالینی به طور معمول مربوط به شیر دور ریختنی و غیرقابل مصرف است. گاوهایی که به طور مزمن آلوده می شوند و به طور مکرر تحت درمان قرار می گیرند ، شیر کمتری تولید می کنند. ثبت سوابق تعداد موارد بالینی ورم پستان و تعداد روزهای دور ریختن شیر می تواند در دستیابی به سود بیشتر از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

همواره به یاد داشته باشیم، دام شیرده سودآور نیست ، مگر اینکه شیری تولید کند که بتوان آن را فروخت.

از دست دادن اضافه پرداخت تشویقی کارخانه های شیر، کاهش تولید شیر و شیر دور ریختنی تنها برخی از کل هزینه های مرتبط با ورم پستان در اکثر دامداری های شیری است. ورم پستان از طریق کشتن دام، حذف اجباری، از بین بردن ذخیره ژنتیکی گله و کاهش نرخ باروری باعث خسارت های بیشتری به دامدار می شود.

پیگیری این هزینه های اضافی معمولاً دشوار است. نگه داشتن سوابق دقیق از موارد ورم پستان بالینی و روش های درمانی و آزمایش ماهانه SCC به شما کمک می کند تا تصویری دقیق تری از هزینه های ورم پستان بدست آورید.



648
0
 
6
لینک کوتاه:
دیدگاه ها