مورد علاقه ها 0

سالن شیردوشی را تمیز نگه دارید

لطفا جدول زیر را نگاه کنید. در این جدول با برنامه روتین بررسی دستگاه شیردوش خود آشنا می شوید. حتی پیشنهاد می کنیم این جدول را بر روی تخته مدیریت خود رسم کنید و همواره به یاد داشته باشید.


کنترل روزانه 1 کنترل هفتگی 1 کنترل ماهانه 2
بررسی باز بودن سوراخ خرچنگی ها بررسی پیچ خوردگی لاینرها بررسی عملکرد وکیوم کنترل
 بررسی درجه خلا بررسی تجهیزات لاستیکی برای خرابی بررسی قطعات لاستیکی از بین رفته و آسیب دیده
 گوش کردن به صدای پولساتورها بررسی فیلتر هوای دستگاه شیردوش و فیلتر هوای پولساتورها اندازه گیری زمان کامل شدن شیردوشی و زمان دوشش
 مشاهده ورود آرام و بدون ضربه شیر به رسیور  شمارش دفعات هوا کشیدن و لیز خوردن لاینرها که نیاز به برطرف شدن توسط کارگر شیردوشی دارد. 
 مشاهده سرپستان ها بعد از جدا کردن لاینر  
 بررسی رفتار دام ها  

1- این کنترل توسط کارشناس شیردوشی انجام می گردد.

2- این کنترل توسط مدیر گله انجام می پذیرد.


نتیجه بی توجهی و بی اهمیت دانستن بررسی روزانه و ماهانه دستگاه شیردوش را می توانید در تصاویر زیر ببینید.

در حالیکه شستشوی پستان می بایست با دقت کامل انجام شود و وجود کود در هیچ قسمتی از سیستم پستانی پذیرفته نیست، تجهیزاتی که برای دوشش مورد استفاده قرار می گیرند نیز می بایست کاملا تمیز و بهداشتی باشند. زمانی که لاینر و خرچنگی آغشته به کود باشند، می توان انتظار داشت که شستشوی دستگاه شیردوش نیز با بی دقتی انجام خواهد پذیرفت.



لطفا به وضعیت نظافت شیشه رکوردر در تصویر زیر نگاه کنید. کود در قسمت داخلی و بالای شیشه رکوردر رسوب کرده است! رسوبی که نتیجه شستشوی نادرست دستگاه شیردوش برای ماه های متوالی است.



لطفا عکس زیر را نگاه کنید. کود در همه جا وجود دارد. بر روی دیوار سالن، لوله ها، قطعات لاستیکی و تجهیزات فلزی و بر روی کلید رکوردر میتوان ذرات کود را مشاهده نمود.



یکی از نتایج کثیف شدن دستگاه شیردوش در بلند مدت، تبدیل شدن سالن شیردوشی به انباری است!

یکی از علایق پرسنل شیردوشی، در دسترس قراردادن لوازم مورد نیاز در گوشه و کنار سالن است. توجه داشته باشیم که محل قرار دادن طناب، دارو و هر چیز دیگر که برای عملیات شیردوشی الزامی نیست در اتاق انباری است.

قرار دادن لوازم غیر مهم در چال شیردوشی، تجمع حشرات، افزایش آلودگی سالن و ایجاد عادت بد انبارداری در داخل سالن را در پی خواهد داشت. همین امروز سالن شیردوشی را بررسی کنید و از تبدیل به انباری نشدن آن اطمینان حاصل کنید.



هر یک از قطعات دستگاه شیردوش برای منظور خاصی طراحی و تولید شده اند و وضعیت نامناسب آنها باعث اختلال در عملیات دوشش دام و یا سلامت شیر دوشیده شده خواهد شد. 



رابط شیشه رکوردر، لوله ای لاستیکی است که سبب انتقال خلا بین شیشه رکوردر و سایر قطعات می شود. همانطور که در مقاله اهمیت خلا در دستگاه شیردوش خوانده اید، فرار خلا از دستگاه منجر به آسیب های شدید و مزمن سیستم پستانی و در نهایت ضرر مالی برای دامدار می گردد. به نظر شما چند سال از تعویض این قطعه می گذرد؟ چرا دامدار برای پول و سرمایه خود ارزش قایل نیست و به سلامت قطعات بی توجه است؟





همانطور که بالاتر ذکر شد، بی توجهی به سلامت قطعات و قرار ندادن لوازم در جای درست، شیردوشی را تبدیل به انباری می کند. لطفا تصویر زیر را ببینید. در جایی که شیر دوشیده شده ذخیره می شود همزمان دبه های استفاده شده محلول ضدعفونی، مخزن خالی گازوییل در داخل سالن! ، خاک و خاشاک ریخته شده بر روی کف سالن، لوله بخاری، آجر و لوازمی که معلوم نیست چرا در این سالن نگهداری می شوند.



یا تصویر زیر که در کنار هم قرار گرفتن یونیت وکیوم شیردوشی، کارد جهت حذف دام، دارو و آچار فرانسه را نشان می دهد؛ بیانگر آن است که کارگران شیردوشی وظایف خود را به خوبی انجام نمی دهند.



هدف از تصاویر بالا، توهین به دامدار نیست. دامدار فردی بسیار مشغول و درگیر انواع تماس های تلفنی و مشکلات اداری است. در بسیاری از موارد این وظیفه کارشناس دامداری است که سلامت لوازم و مدیریت آن را به عهده بگیرد. با این حال، گاه به دلیل اعتماد بیش از حد و یا گرفتاری زیاد، دامدار توجه خود را از سالن شیردوشی به سایر قسمت ها مانند تغذیه و اصلاح نژاد معطوف می کند.

اگر شما یک پرورش دهنده دام شیری هستید لطفا همواره به خاطر داشته باشید که سهم درآمد شما از قسمت شیردوشی بسیار مهم و قابل توجه است و به هیچ عنوان نمی بایست این قسمت دامداری از تمرکز و توجه شما دور شود.

887
0
 
6
لینک کوتاه:
دیدگاه ها