مورد علاقه ها 0

دستگاه شیردوشی الاغ

این نوشتار مربوط به دستگاه شیردوش است و مطالب درمانی عنوان شده باور عمومی است و مبنای علمی ندارد.


طراحی و اجرای شیردوش مناسب دوشش الاغ، می بایست با توجه به مواردی همچون شناخت آناتومی بدن الاغ، رفتارشناسی دام، وضعیت پستان و سرپستان ها، نحوه آزادسازی شیر و تعامل حیوان با شخص دوشنده شیر باشد.
در بسیاری از کشورها، شیر الاغ به عنوان شیری درمانی معرفی می شود.  برخی پزشکان در مواجهه با بیماری هایی که با آنتی بیوتیک درمان نمی شوند و یا برای درمان بیماری های مزمن تنفسی، نوشیدن شیر الاغ را به کودکان و بزرگسالان توصیه می کنند. شیر الاغ از نظر ترکیب شبیه به شیر انسان می باشد و کودکانی که به شیر گاو حساسیت دارند می توانند شیر این حیوان را بنوشند. از شیر الاغ در صنایع آرایشی نیز استفاده می شود. اما به علت کم بودن میزان تولید شیر در الاغ، تعداد کم پرورشگاه صنعتی الاغ و نیز سختی در دوشش شیر الاغ، قیمت آن همواره جزو محصولات بسیار گران قیمت می باشد.

هر چه یک دام رفتار مادرانه ضعیف تری داشته باشد دوشش دام راحت تر انجام می شود و رفتار خصمانه کمتری در سالن و در مواجهه با دستگاه شیردوش از خود نشان می دهد. به عبارت دیگر دام خود را با شرایط شیردوشی زودتر منطبق می نماید. از آنجاییکه پرورش الاغ، شغلی جدید می باشد و اصلاح نژادی بر روی رفتار و شیردهی آن انجام نشده است، دوشیدن الاغ بدون حضور فرزندش با مشکلاتی همراه و کمی سخت است. بنابراین دامدار ناچار است در حالیکه کره الاغ در حال مکیدن یک سرپستان می باشد، سر پستان های دیگر را بدوشد و یا در زمان دوشش شرایط را به گونه ای فراهم کند که مادر بتواند کره خود را ببیند.

اکنون سوال اینجاست که با چه دستگاهی می بایست الاغ را دوشید؟ آیا دستگاه شیردوش مناسب الاغ در ایران وجود دارد؟ اگر وجود دارد آیا به راحتی می توان الاغ ماده را دوشید؟




تمام دستگاه های شیردوش از نظر برخی مشخصات مانند موتور، پمپ خلا، شیلنگ ها و شاسی طراحی یکسانی دارند و مشترک می باشند. اما قطعاتی مانند لاینر، خرچنگی و پولساتور برای هر دام متفاوت می باشند. برای مثال همانطور که لاینر گاودوش صرفا برای دوشیدن گاو است، با پولساتور الاغ دوش نیز فقط می بایست الاغ را دوشید. در غیر اینصورت دام دچار آسیب های پستانی می شود و یا اینکه اصلا اجازه دوشیدن شیر خود را نمی دهد.


جنس لاینر (لاستیکی یا سیلیکون) و کیفیت لاینر (مواد اولیه) نیز در امر دوشیدن و سلامت پستان دام بسیار مهم است.

در ایران متاسفانه لاینر مخصوص دوشیدن الاغ وجود ندارد. اما می توان از لاینرهای با سایز مشابه برای دوشیدن این حیوان استفاده نمود. لاینر می بایست به گونه ای انتخاب شود که با طول سرپستان ها متناسب باشد، اگر لاینر کوتاه و یا بلند باشد، ماساژ ناشی از خلا در قسمت صحیح سرپستان وارد نمی شود و پستان آسیب می بیند. 

پولساتورها به عنوان قلب دستگاه شیردوش و تنظیم کننده فاز ضربان و استراحت لاینر اهمیت بسیار زیادی در دوشیدن الاغ ها دارند. اگر در تنظیم پولساتور الاغ از تنظیمات پولساتور بز و یا گاو استفاده شود ممکن است دام آسیب ببیند و یا شیر به طور کامل تخلیه نشود.

باید توجه داشت که دوشیدن الاغ با دوشیدن گاو جدا از تفاوت های فیزیکی، تفاوت های روانشناختی ای نیز دارد. متخصصان ژنتیک گاو و گوسفند سال های زیادی است که بر روی صفاتی مانند نحوه شیردهی، آرامش دام، وضعیت پستان و سرپستان ها، نحوه برخورد با انسان و بسیاری از صفاتی که برای پرورش و شیردهی لازمند، اصلاح نژاد انجام داده اند. تغییراتی که هیچ وقت حداقل در کشور ایران بر روی الاغ انجام نشده است و نمی توان انتظار داشت که الاغ ها همانند گاو در سالن شیردوشی با آرامش بایستند و بدون حضور بچه خود، شیر را از پستان آزاد کنند.

با توضیحات بالا، اگر قصد دوشیدن الاغ خود با دستگاه شیردوش را دارید در نظر داشته باشید که ممکن است رفتار یک دام در برابر دوشش با دستگاه شیردوش، با الاغ دیگر متفاوت باشد. یعنی ممکن است یک الاغ به آسانی و حتی بدون حضور کره الاغ شیر خود را آزاد کند و یک الاغ دیگر با وجود فراهم بودن همه شرایط اجازه دوشش شیر کمی را به پرورش دهنده خود دهد.

نحوه آماده سازی پستان در هر دام با دام های دیگر متفاوت است. در حالیکه گاو 30 تا 90 ثانیه برای آزاد سازی شیر زمان نیاز دارد، این مقدار برای الاغ متفاوت است و شیردوش می بایست با تجربه و آرامش بیشتری این آماده سازی را انجام دهد.

در پایان اگر قصد دارید الاغ را به روش صنعتی و با دستگاه بدوشید، بعد از فراهم کردن: 

  • فریم شیردوشی مناسب (برای جلوگیری از آسیب به شخص دوشنده و خود دام)،
  • لاینر الاغ دوشی و یا لاینر مشابه،
  • تنظیم ضربان پولساتور،
  • تنظیم میزان خلا،

می توانید این عملیات را پس از کسب تجربه و آماده شدن دام برای دوشش با دستگاه به دفعات و به راحتی انجام دهید .



لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه شیردوشی الاغ با کارشناسان شرکت تماس حاصل فرمایید.
3800
0
 
0
لینک کوتاه:
دیدگاه ها