مورد علاقه ها 0

شستشوی دستگاه شیردوش

شستشوی دستگاه شیردوش سیار:

براى تميز كردن و شستشوی دستگاه شيردوش سيار، بسته به سایز بیدون شیردوش خود، بشکه یا ظرفی به ظرفیت حدود 30 تا 40 لیتر تهیه کنید. در این نوشتار به این مخزن، مخزن شستشو  خواهیم گفت. دقت کنید که مخزن شستشو از بیدون شیردوش شما بزرگتر نباشد. در غیر اینصورت در زمان شستشو آب وارد پمپ خلا و خرابی آن می شود.

شستشوی اصولی به این صورت است که می بایست:

الف) در ابتدا دستگاه را آبکشی کنید تا شيرآبه هایی که پس از پایان دوشش در شیلنگ باقی مانده است از دستگاه خارج شود. برای آبکشی حتما از آب ولرم استفاده کنید تا چربی شیر بر روی سطوح سفت نشود. آب گرم منجر به نرم شدن چربی و خروج سریع تر آن می شود. آب سرد فرایند شستشو را سخت تر میکند.

برای آبکشی ظرف 30 لیتری را از آب ولرم پر و شیردوش را روشن کنید. اکنون لاینرها را داخل آب قرار دهید. اگر خوشه شیردوشی دستگاه شما از نوع * خرچنگی * است، می بایست دکمه خرچنگی را به سمت داخل فشار دهید تا فرفره از جلوی مسیر لوله شیر خارج شود و خلا وارد خرچنگی شود. اگر خوشه شما از نوع * سوپاپ اتوماتیک * است با قرار گرفتن لاینرها در آب، خود به خود آب وارد لاینرها و شیلنگ می شود. پس از اینکه لاینر، کل محلول مخزن شستشو را به داخل کشید، آب بیدون را دور بریزید.

ب) اکنون نوبت به شستشو با قلیا است. در مخزن شستشو آب داغ (70 تا 75 درجه) بریزید و به آرامی قلیا را به آن اضافه کنید. اگر مخزن شستشو 40 لیتری است حداکثر به اندازه 600 سی سی قلیا داخل آب بریزید. اگر مخزن 30 لیتری است این مقدار را تا 400 سی سی کاهش دهید. به عنوان مقیاس می توانید از ظرف یک و نیم لیتری نوشابه خانواده استفاده کنید.

لاینرها را داخل محلول شستشوی مخزن بگذارید تا تمام شوینده را بمکد و به بیدون منتقل نماید. اکنون بیدون که حاوی محلول شستشو است را دوباره داخل مخزن شستشو خالی کنید و عملیات را تکرار کنید. اگر احساس می کنید شیردوش و لاینرها تمیز نشده اند این فرآیند را برای بار سوم تکرار کنید.

پ) دوباره مانند مرحله الف آبکشی کنید.

ت) شیردوش را اسید شویی کنید. برای این منظور مخزن شستشو را با آب 45 درجه پر کنید و مقدار 100 گرم اسید را داخل آن بریزید. اکنون لاینر را وارد محلول شستشو کنید و دستگاه را روشن کنید.

ث) دوباره مانند مرحله الف آبکشی کنید.

نکته:

  • منظور استفاه از اسید، خنثی کردن قلیای باقی مانده از مراحل قبل و نیز از بین بردن سنگ شیر و رسوبات در شیلنگ هاست. شما می توانید شستشو با اسید را به هفته ای یک یا دو بار محدود کنید گرچه این موضوع اصولی نیست و شما می بایست بعد از هر بار شستشو با قلیا، اسید شویی نیز بکنید. اگر اسیدشویی نمی کنید، آب کشی بعد از شستشو با قلیا را دوبار انجام دهید.


  • هدف از شستشوی دستگاه از بین بردن باکتری ها، بوی بد دستگاه و تمیز بودن شیر تحویلی به کارخانه هاست. گرچه فرآیند شستشو زمان بر و خسته کننده است اما در نظر داشته باشید که شما به عنوان دامدار، مسوول سلامت مردم و فرزندانمان هستید و خریداران لبنیات به دقت کارتان اعتماد کرده اند.



شستشوی دستگاه شیردوش ثابت: 

براى دستگاه هاى ثابت تجهيزات بيشترى لازم است:

وان: كه ظرفيت آن برحسب تعداد واحد دوشنده در نظر گرفته مي شود. به ازاى هر واحد دوشنده، حداقل ٨ ليتر حجم در نظر گرفته شود. مثلاً براى ١٠ واحد دوشنده حداقل یک وان ٨٠ ليترى لازم است.

لوله هاى ورودى آب بالاى وان بايد داراى دبى كافى باشند یعنی حجم آب وارد شده کافی باشد. بنابراین بهتر است از لوله يك اينچ استفاده شود؛ در غیر اینصورت می بایست سر راه ورودى آب به وان، پمپ تعبيه شود.
لوله هاى انتقال آب می بایست از جنس استيل يا پی وی سی مقاوم در برابر حرارت انتخاب شوند و قطر آن  ها به گونه اى باشد كه حجم آب كافى را از خود عبور دهند تا واحدهاى انتهاى خط شیردوشی نیز به خوبى تميز و شسته شوند.


جتر كاپ يا كلاسترواش، محل قرار گرفتن خوشه دوشش در زمان شستشو است و انواع مختلفی دارد.


شستشوى اصولى شيردوش ٦ مرحله دارد:

  • شستشو با آب ولرم ( 30 تا 35 درجه) جهت شستن شيرآبه هایی که پس از پایان دوشش در لوله ها باقی مانده است؛
  • شستشو با آب داغ (70 تا 75 درجه) جهت شستن چربى ها (برخی این مرحله را انجام نمی دهند)؛
  • شستشو با محلول سود و آب 70 درجه جهت جرم برى و ضدعفونى؛ درصد محلول شوینده و میزان ترکیب با آب را كارخانه سازنده سود تعيين ميكند که این میزان براى سودهاى پرك معمولاً ١/٥ تا 3 درصد می باشد ( ١/٥ تا 3 كيلو پرک در صد ليتر آب). اگر از مایع قلیایی استفاده می کنید این میزان برابر با 2 درصد یعنی 2 لیتر قلیا در 100 لیتر آب می باشد. 

 توجه نمایید که دمای آب باید 70 تا 80 درجه باشد. پوست دست ملاک مناسبی برای تعیین دمای آب نیست و می بایست از دماسنج استفاده نمایید.

  • آبکشی با آب داغ 70 درجه؛
  • شستشو با محلول اسيد و آب گرم (حدود ٤٥ درجه). معمولاً میزان اسید استفاده شده در وان ٠/٣درصد می باشد (٣٠٠ گرم اسید در ١٠٠ليتر آب).
  • آبکشی با آب داغ 70 درجه

هرگز دستگاه شيردوش را با آب جوش نشوييد.

در آبکشی اولیه از آب داغ استفاده نکنید.

علت متغیر بودن میزان درصدها ( مثلا 1.5 تا 3 درصد)، میزان آلوده بودن دستگاه شماست.

شستشوی تانک ذخیره شیر یا شیر سرد کن:

کلیه مراحل ذکر شده در شستشوی شیردوش، جهت ضدعفونی بیدون و یا شیر سردکن قابل استفاده می باشد.

5236
1
 
6
لینک کوتاه:
دیدگاه ها
حسین رادپور:
سلام ما شیردوش داریم و خود من شیمی خوندم آیا این مقدار اسید و سود که گفتید در صد لیتر آب درست هست که ما بخوایم شیردوش رو شستشو بدیم و اینکه منظور از اسید ،اسید سیتریک هستش؟
1
 
2
تیردی :
با سلام و سپاس بابت مطالعه این مقاله، من تا به حال در خصوص استفاده از اسید سیتریک در شستشوی دستگاه شیردوش نشنیده ام و مطلبی نخوانده ام. با این حال باعث خوشحالی است اگر سایر دوستانی که در این زمینه آگاهی دارند ما را در جریان بگذارند. در زمینه دوز استفاده از اسید و قلیا در زمان دوشش، تعداد واحد دوشنده، درصد خلوص شوینده خریداری شده و توصیه برند تولید کننده محلول شیردوشی بر مقالات و نوشته ها اولویت دارد. اما اگر در این زمینه توصیه ای از فروشنده محلول شوینده دریافت نکرده اید می توانید به این مقاله استناد کنید.
4
 
6